سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیل پاکستان و آتشسوزی مسکو منشاء مشترکی دارند

ارسال شده توسط بامشاد غفوریان در 89/6/6:: 9:7 عصر
دانش  - مطالعات هواشناسی نشان می‌دهند سیل عظیم پاکستان، آتش‌سوزی‌ها در روسیه، گرمای کشنده ژاپن و تغییرات شدید آب‌و‌هوایی در کانادا و اروپای غربی همگی حاصل توقف جریان جت‌استریم بر فراز این مناطق بوده ‌است.

محبوبه عمیدی: آمارها نشان می‌دهند با آغاز آتش‌سوزی در غرب روسیه نرخ مرگ‌و‌میر روزانه در مسکو دو‌برابر شده و علاوه بر این باران‌های ناتمام و سیل بی‌سابقه در پاکستان بیش از 6میلیون نفر را بی‌خانمان کرده است. باید دلیلی برای این تغییرات آب‌و‌هوایی ویرانگر وجود داشته باشد.

به گزارش نیوساینتیست، مطالعات هواشناسانی که روی نیمکره شمالی زمین تمرکز کرده‌اند، نشان می‌دهد نه‌تنها این دو رویداد به ظاهر بی‌ارتباط منشاء مشترکی دارند بلکه بخشی از تغییرات شدید آب‌و‌هوایی هستند که یکی‌دو ماه اخیر در جهان رخ داده است. از این میان می‌توان به موج گرمای شدید در ژاپن و کاهش شدید دما در اروپای غربی اشاره کرد. تغییرات دمایی عجیب در ایالات متحده و کانادا نیز علت مشابهی دارد.

این هواشناسان معتقدند تمامی این تغییرات آب‌و‌هوایی شدید و بارش باران‌های سیل‌آسا به دلیل تغییراتی در الگوی حرکتی جت‌استریم یا رودباد است. این جریان سریع هوا که در ارتفاع 7 تا 12کیلومتری جو زمین و از غرب به شرق در حرکت است به وسیله موج پیچشی و قدرتمند دیگری که امواج راسبی نام دارد به تناوب از شمال به جنوب تغییر جهت می‌دهد.

در هفته‌های اخیر تغییرات مشهودی در جریان عادی جت‌استریم رخ داده است. مطالعات نشان می‌دهند جریان هوایی که همیشه به سمت شرق در حرکت بوده و سیستم‌ آب‌و‌هوایی را با خود جا‌به‌جا می‌کرده، متوقف شده است. مایک بلکبورن از دانشگاه ریدینگ در انگلستان می‌گوید: «همین توقف جریان اواخر ماه ژوئن (حدود سه‌هفته پیش) بر فراز ایالات متحده نیز رخ داده است».

«علت این پدیده امواج قوی راسبی در جهت غرب هستند که جریان رو به شرق رودباد را متوقف کرده‌اند. در اغلب مواقع قدرت جریان جت‌استریم بیشتر است اما زمانی که امواج راسبی غلبه می‌کنند جت‌استریم متوقف می‌شود و این نقطه آغاز شرایط آب‌و‌هوایی بسیار‌ غیرمنتظره است».

سیل پکستان

سیل پاکستان

سیل پاکستان

سیل پاکستان

سیل پاکستان

سیل پاکستان

سیل پاکستان





بازدید امروز: 1 ، بازدید دیروز: 0 ، کل بازدیدها: 41043
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ